Teste rapide de corona-virus Teste rapide de corona-virus

Hausengel Holding AG

La data de 1 februarie 2018 a fost constituit Hausengel Holding GmbH

Definirea în siguranță a viitorului cu ajutorul noii structuri

Sistemul german de sănătate se confruntă cu cele mai mari provocări din istoria sa. Prin transformarea într-o societate pe acțiuni, am pus bazele unor structuri importante pentru a da conceptului nostru greutate și în viitor și pentru a oferi și persoanelor care au nevoie de îngrijire și aparținătorilor acestora posibilitatea de a-și exprima punctul de vedere. Structura companiei noastre nu a devenit doar mai simplă și mai clară, ci ne-a oferit și o libertate mai mare de mișcare. Astfel, nu mai facem distincție între serviciile de asistență Hausengel și serviciile de îngrijire Hausengel - toți suntem împreună doar „Hausengel”. Faptul că părinții mei Doris și Georg Wenz, precum și soția mea Magdalena, completează consiliul de administrație constituie o garanție pentru menținerea continuității, ceea ce înseamnă că acordăm și mai multă atenție și adoptăm decizii și mai raționale în tot ceea ce privește fundațiile companiei. Hausengel este și rămâne o companie de familie, care își asumă responsabilitatea.

Puteți citi și interviul nostru mai jos în această pagină despre contextul înființării societății pe acțiuni.

Simon Wenz
Structura companiei

Avantajele noii structuri a companiei

  • Structuri clare și conducere asigurată de către un consiliu de administrație format din 3 membri
  • Controlul orientării de bază și organizării companiei de către comisia de supraveghere
  • Este posibilă și de dorit completarea viitoare a comisiei de supraveghere de către persoane competente
  • Concentrarea companiilor Hausengel în cadrul unei structuri unice
  • Efecte de sinergie, mai puține formalități și reducerea costurilor
  • Servicii de asistență și îngrijire de la un singur ofertant
  • Înființarea societății pe acțiuni subliniază durabilitatea companiei
  • Opțiuni mai mari de organizare în ceea ce privește atragerea de capital și participarea angajaților
  • Consolidarea poziției ca afacere de familie

 

Explicarea organigramei

Prezentarea comisiei de supraveghere, a consiliului de administrație și a comitetului consultativ

Companie de familie condusă pe bază de valori
»Transformarea Hausengel Holding GmbH în Hausengel Holding AG reprezintă un pas important pentru a consolida durabilitatea și poziționarea Hausengel în calitate de companie de familie condusă pe bază de valori și pentru a asigura structuri transparente pentru sectoarele individuale de activitate.«
Simon Wenz, fondator & președinte al consiliului de administrație
Simon Wenz & Juliane Bohl

Interviu cu experți cu privire la activitatea de îngrijire la domiciliu (așa-numita »îngrijire 24 de ore din 24«)

»Hausengel« este prezentă începând cu anul 2005 pe piața germană a serviciilor de îngrijire. În ultimii ani, compania s-a impus în calitate de unul dintre cei mai mari furnizori în domeniul îngrijirii de specialitate în regim ambulatoriu, precum și al asigurării activității de îngrijire la domiciliu. De atunci, compania și-a extins continuu sectorul de activitate. De la începutul anului, toate activitățile grupului au fost concentrate sub umbrela unei societăți pe acțiuni. Un pas destul de neobișnuit pentru companiile din sistemul german de sănătate și îngrijire. Simon Wenz, fondator și președinte al consiliului de administrație al Hausengel Holding AG, precum și Juliane Bohl, membru al consiliului de administrație al Hausengel Holding AG, explică dezvoltarea companiei și caracteristicile speciale ale așa-numitului serviciu de »îngrijire 24 de ore din 24«.

Domnule Wenz, ați fondat Hausengel în 2005 și, de la momentul respectiv, vă bucurați de un succes deosebit pe piață. Care este explicația pentru faptul că ați fondat o companie în domeniul îngrijirii seniorilor la o vârstă atât de fragedă?

Simon Wenz: Pentru mine, conceptul Hausengel este o problemă extrem de personală. Asemenea multor altor familii, și familia mea și cu mine ne-am confruntat brusc cu provocarea de a asigura servicii demne de asistență și îngrijire la domiciliu pentru bunicul meu. Istoria noastră personală ne-a motivat să transmitem experiența și cunoștințele noastre tuturor familiilor care caută ajutor competent, iubitor și accesibil din punct de vedere financiar într-o situație similară. Aceasta a reprezentat piatra de temelie pentru înființarea companiei Hausengel.

Și cum s-a ajuns la înființarea unei societăți pe acțiuni?

Juliane Bohl: Am crescut constant de când a fost pusă această piatră de temelie și am extins semnificativ atât gama de servicii, cât și locațiile în care ne oferim activitățile. Am concentrat totul sub acoperișul Hausengel: de la activitatea de îngrijire în regim ambulatoriu, pentru care dispunem de 10 locații în prezent, la îngrijirea la domiciliu, sub forma așa-numitei »îngrijiri 24 de ore din 24«, la care se adaugă alte proiecte, precum înființarea unui parc al generațiilor în orașul de origine al Hausengel, Ebsdorfergrund. În mod suplimentar, în prezent dispunem de aproape 300 de angajați permanenți în 20 de locații naționale și internaționale. Înființarea societății pe acțiuni ne permite să creăm structuri mai clare în cadrul concernului nostru, precum și pentru sectoarele individuale de activitate. Acest aspect conduce la efecte de sinergie între companiile individuale, la reducerea costurilor și o concentrare a ofertelor pentru familii și personalul care oferă servicii de îngrijire. Și avem în continuare și alte idei pentru nenumărate proiecte noi.

Aceasta înseamnă o renunțare la caracterul de afacere de familie al Hausengel?

Simon Wenz: Dimpotrivă. Înființarea societății pe acțiuni face ca întreaga structură a companiei să fie mai simplă și mai clară, subliniind seriozitatea și durabilitatea societății noastre. Un alt aspect important este reprezentat de numeroasele opțiuni de organizare, de exemplu transmisibilitatea fără probleme a acțiunilor și posibilitatea de cotare la bursă. Acest lucru face ca atragerea de capital și deținerea de participații să se realizeze foarte facil pentru societatea pe acțiuni. Nimic nu se va schimba însă în acest context în ceea ce privește tradiția, filozofia și valorile unei afaceri de familie!

Care este explicația faptului că v-ați concentrat de la început pe independența personalului de îngrijire? Sunteți astfel singura companie care oferă astfel de posibilități în această industrie?

Simon Wenz: O componentă esențială a activității de îngrijire a domiciliului este aceea că specialistul care oferă servicii de îngrijire locuiește împreună cu persoana care beneficiază de servicii de îngrijire. Cu toate acestea, în contextul în care timpii de așteptare implică plata de salarii minime, această situație ar genera costuri enorme, iar acest serviciu este greu realizabil din punct de vedere juridic în raporturile de muncă. Chiar dacă persoana care oferă servicii de îngrijire doarme, dar este în casă, intervalul respectiv ar trebui plătit cu salariul minim - cine ar putea acoperi aceste sume? În mod suplimentar, potrivit celei mai recente jurisprudențe, acest timp ar fi luat în calcul sub formă de program de lucru obișnuit, astfel încât perioadele legale de repaus între orele de lucru nu ar mai putea fi respectate.

Cum apreciază această situație personalul din Europa de Est care oferă servicii de îngrijire?

Simon Wenz: Și acest personal se opune preluării calității de angajat, care este inerentă dreptului muncii. Aceștia își doresc termeni contractuali flexibili, care pot fi negociați în orice moment, ca parte a unei activități care nu impune subordonarea față de o structură care formulează instrucțiuni obligatorii. Țara noastră vecină oferă dovada necesară în acest sens: personalul care oferă servicii de îngrijire din Austria poate alege dacă dorește să presteze serviciul în mod independent sau într-o relație de muncă în calitate de angajat. 95% dintre persoanele în cauză optează pentru activitatea independentă din motivele menționate. Pentru mine este de necontestat că un raport de muncă în care este asigurată disponibilitatea de 24 de ore din 24 nu este posibil din punct de vedere legal pentru un salariu sub 5.000 de euro lunar. Este irelevant dacă persoana care oferă servicii de îngrijire este angajată în Germania sau în alte țări europene.

Dar o mare parte dintre aceste servicii este oferită prin detașare și, prin urmare, cu personal care oferă servicii de îngrijire și care deține calitatea de angajat?

Simon Wenz: Este o concepție greșită că fiecare persoană detașată deține, de asemenea, calitatea de angajat. Majoritatea specialiștilor care oferă servicii de îngrijire și care provin din țările din Europa de Est nu dețin, de regulă, calitatea de sunt angajați în țara de origine, Majoritatea persoanelor care oferă servicii de îngrijire își desfășoară activitatea în țările lor de origine pe bază de contracte de prestări servicii, ceea ce înseamnă contracte civile. Acest regim poate fi comparat cel mai bine cu „independența similară unui angajat”. Personalul care oferă servicii de îngrijire își desfășoară activitatea pe cont propriu în țara de origine, dar clientul (entitatea care efectuează detașarea) achită contribuțiile obligatorii la asigurările sociale. Frecvent, este vorba doar despre taxe minime care sunt de aproximativ 20 € pe lună. Întregul sistem de detașare nu este foarte transparent pentru noi, motiv pentru care ne-am concentrat încă de la început pe natura independentă a lucrătorilor.

În ultimul an ați promovat și faptul că oferiți și opțiunea de detașare. Cum se încadrează aceasta?

Juliane Bohl: Întrucât detașarea utilizată în sectorul nostru se referă, în esență, și la independența personalului de îngrijire, am constatat că detașarea lucrătorilor independenți se încadrează perfect în conceptul nostru. De asemenea, am dorit să oferim persoanelor care oferă servicii de îngrijire posibilitatea de a opta pentru modelul preferat.

După numai un an, ați renunțat la detașare, care este explicația?

Simon Wenz: În activitatea operațională, am observat că detașarea, în forma practicată în sectorul nostru de activitate, nu este rezonabilă pentru noi. Detașarea este întemeiată pe o operațiune pe bază de comision care se derulează între agențiile de plasare a forței de muncă din Germania și companiile de detașare din Europa de Est. În cadrul acestei operațiuni pe bază de comision se obișnuiește ca firma de detașare din străinătate să achite agentului german de intermediere între 250 și 500 de euro cu titlu de comision lunar. În mod firesc, această operațiune pe bază de comision face ca persoanele care furnizează servicii de îngrijire să primească mai puțini bani. Abordarea noastră este deliberat diferită. Pentru că știm că vom avea succes pe termen lung doar cu personal care oferă servicii de îngrijire mulțumit și de calitate. Iar un lucru este incontestabil: fără operațiunile clasice pe bază de comision, persoana care furnizează servicii de îngrijire va prim mai mulți bani, deoarece nu mai este nevoie de o interfață care dorește să obțină la rândul său profit. Aceasta înseamnă că personalul nostru independent care furnizează servicii de îngrijire primește, în medie, cu aproximativ 300 de euro mai mult decât furnizorii de servicii de îngrijire care sunt detașați. Am decis să rămânem fideli principiilor noastre de transparență și echitate și, prin urmare, am renunțat la detașare.

Prin urmare, sunteți unul dintre puținii furnizori care își recrutează pe cont propriu personalul care oferă servicii de îngrijire și care nu colaborează cu un partener în străinătate. Sau există și alte motive pentru această situație?

Juliane Bohl: Avem standarde de calitate foarte ridicate. Prin urmare, nu dorim să lăsăm selecția personalul corespunzător care oferă servicii de îngrijire la latitudinea terților. Prin intermediul structurii proprii din străinătate este mai facilă și mai eficientă implementarea propriilor standarde de calitate și măsuri de asigurare a calității. De asemenea, dorim să fim responsabili și pentru pregătirea și perfecționarea personalului nostru care oferă servicii de îngrijire în propria academie, pentru a stabili standarde pe piață și în ceea ce privește calificările personalului nostru responsabil pentru acordarea de servicii de îngrijire. De asemenea, propria noastră structură în Europa de Est ne permite să comunicăm fără probleme și cu personalul care oferă servicii de îngrijire din țările lor de origine.

Suplimentar față de activitatea de îngrijire la domiciliu, oferiți și îngrijirea de specialitate în regim ambulatoriu. Și acesta reprezintă un aspect ieșit din comun.

Simon Wenz: Am fondat primul nostru serviciu de îngrijire în regim ambulatoriu în urmă cu 10 ani. În perioada respectivă, aproape niciun serviciu ambulatoriu nu dorea să se ocupe de industria noastră. Am dorit să demonstrăm că este posibil ca asistenții medicali și personalul care oferă servicii de îngrijire să lucreze de la egal la egal. De-a lungul anilor am observat că tocmai această legătură între îngrijirea de specialitate și serviciile de asistență corespunde dorinței clienților: persoanele care au nevoie de servicii de îngrijire și familiile acestora doresc o îngrijire completă, adaptată necesităților, la propriul domiciliu. Un serviciu ambulatoriu nu poate asigura singur respectarea acestei cerințe. În schimb, este de asemenea esențial ca personalul care oferă servicii de îngrijire să nu fie însărcinat să efectueze manevre medicale sau să i se permită să își desfășoare activitatea încredințată pe proprie răspundere.

Care este soluția dumneavoastră?

Juliane Bohl: O cooperare strânsă cu îngrijirea de specialitate în regim ambulatoriu prezintă o importanță deosebită pentru noi. Viziunea noastră este aceea ca serviciile de îngrijire să își asume mai multă responsabilitate, astfel încât familiile să nu fie nevoite să organizeze și să își asume exclusiv responsabilitatea pentru serviciile de îngrijire. De exemplu, un furnizor de servicii de îngrijire ar putea organiza serviciul de îngrijire a domiciliului pentru persoanele care necesită servicii de îngrijire. Specialistul care oferă servicii de îngrijire în mod independent va respecta, în mod firesc, criteriile de calitate ale serviciului ambulatoriu respectiv. În acest mod ar fi supus și monitorizării calității asigurat de serviciul respectiv (de exemplu, prin vizite regulate de îngrijire). Ne este clar faptul că acest demers poate fi realizat numai dacă există o definiție clară și o delimitare a serviciilor, precum și o calificare solidă a personalului care asigură serviciile de îngrijire. Acesta este motivul pentru care am dezvoltat un concept de E-Learning împreună cu Springer Pflege, care poate fi absolvit în prezent chiar și sub forma unui curs organizat de către Camera de Comerț și Industrie.

Pe parcursul procesului de înființare a societății pe acțiuni a trebuit să puneți și bazele unei comisii de supraveghere. Dar anterior ați înființat și un comitet consultativ pentru compania dumneavoastră, care este explicația?

Juliane Bohl: În sensul descris inițial, Hausengel desfășoară în prezent o gamă extinsă de activități și acoperă o gamă largă de servicii în domeniul îngrijirii la domiciliu. În toate domeniile, trebuie adoptate decizii fundamentale cu consecințe de anvergură pentru companie. Este cu atât mai importantă asigurarea disponibilității unui consultant de specialitate pentru diversele servicii. Acest demers se poate realiza, de exemplu, în cadrul meselor rotunde în care facem schimb de idei cu alte personalități din domeniul antreprenorial, care dispun de experiență. Comitetul consultativ poate folosi sfaturile externe recepționare pentru a preveni o abordare exclusiv din perspectiva întreprinderii, pentru a evidenția noi soluții și pentru a reduce riscul adoptării deciziilor eronate. De asemenea, ne obligă să ne justificăm propriile idei în fața altora, ceea ce promovează concepte de succes.

Apropo de viitor, care sunt planurile dumneavoastră pentru viitorul Hausengel?

Simon Wenz: Într-o perioadă în care tot mai mulți oameni au nevoie de servicii de îngrijire, un număr tot mai ridicat de persoane beneficiază de îngrijire la domiciliu, dar în care tot mai mulți locuiesc singuri și depind de ajutorul asigurat la fața locului, scopul nostru declarat este acela de a îmbunătăți asistența și îngrijirea regională. Aceasta înseamnă, de exemplu, dezvoltarea de rețele la nivel regional, sprijinul acordat zonelor slabe din punct de vedere structural și, în special, integrarea în rețea a tuturor celor implicați în activitatea de îngrijire. În acest context, ne vom concentra permanent asupra organizării de servicii de îngrijire în regim ambulatoriu. Suntem disponibili cu plăcere în orice moment pentru discuții cu toți furnizorii, instituțiile publice sau entitățile similare. Serviciul potrivit la momentul potrivit și la locul potrivit – aceasta este oferta necesară pentru persoanele interesate și pe care intenționăm să o asigurăm.

Interviul a avut loc în luna mai 2018.